Daniel Antonsson

Här presenteras vår nya ledare!


Daniel Antonsson !

Mycket varmt välkommen till Rallarbo Flyers!

Man tackar!

Vad är det som fått dig att ansluta till herrlaget i Strömsbro IF?

Jag är en vinnarskalle och älskar att tävla. Nu var det ett tag sedan jag stod i båset och har verkligen saknat det. Har inte haft några innebandykontakter här nere i Gävleområdet och visste inte om någon klubb var intresserad av min erfarenhet. När jag snubblade på Sjölla så fick jag en förfrågan och efter ett snack med Micke och Anders så kändes det givet att hoppa på. För mig är det viktigt att samarbetet mellan tränarstaben funkar och att man har liknande synsätt på hur innebandy ska spelas. Så där var det mitt i prick direkt!

Vad har du för erfarenheter om sporten och arbete som du tar med dig till Flyers?

Jag har tränat både herrar och damer och tillhörde IBK Bodens elitserieorganisation (damsidan) under 90-talet (nu låter man lastgammal). Hade riktigt bra tränarkollegor och en klubb som verkligen satsade på tränarna så jag fick riktigt bra kunskaper, utbildningar och erfarenheter för jobbet som tränare. Bodens elitseriedamer tillhörde väl aldrig toppen av elitserien så man blev (hela klubben) präglad av ett disciplinerat försvarsspel med avvaktande men väl genomtänkt anfallsspel. Jag vill väl tro att det är så jag har coachat tidigare och när det väl sitter slår man de lag man ska slå och spelar jämnt mot de bättre.

Oj, borde inte du då kliva in i största klubben i staden GGIK, och hjälpa dom att ta steget i SSL som vi många väntat på och längtar till?

Haha.. ja du.. jag är ju mer en sån som vill bygga från grunden och gärna göra det där omöjliga att lyfta ett lag som ingen tror på och visa att man ändå kan ta sig hur långt som helst. Jag har alltid höga ambitioner i allt det jag gör. Det är det som är min drivkraft – att alltid prestera bättre än alla andra, och det är det som gett mig framgångar såväl sportsliga som affärsmässiga. Jag ser absolut ingenting konstigt med att Strömsbro skulle kunna vara den ledande klubben i regionen inom några år. Det är min målbild men sen gäller det att klubben, tränarna och spelarna delar den visionen.

Det tackar vi i föreningen för. Vilken roll tar du i staben?

Jag tror att rollerna kommer växa fram ännu tydligare med tiden, men just nu fokuserar jag på det som jag är riktigt bra på och som kan tillföra laget en hel del direkt. Och det handlar om spelförståelse och förmågan att se och kunna läsa av vilka små justeringar som vi behöver göra såväl på lagdelar som på individnivå för att kunna lyfta oss ett snäpp. Jag ser mig som en taktisk strateg med öga för detaljer. På sikt hoppas jag kunna bidra mer med mitt yrkesmässiga kunnande eftersom jag jobbar heltid med att utveckla människor och organisationer till att maximera sin potential. Mental tränare är fel att säga för det är ett för smalt begrepp. Framgångscoach passar bättre =)

Micke och Anders har ju tjatat en del innan om "återtåget" till div2, nya hallen, en treårsplan...etc. Har tränarna informerat om vad A-laget står inför, och vill du sitta med på tåget?

Ja det var väl en av de första diskussionerna vi hade. De förklarade tydligt att de vill tillbaka till tvåan. Och som jag sa tidigare, jag är en vinnarskalle och jag skulle inte välja att lägga min tid och energi på något som bara görs för skoj skull. Då finns det andra lekledare man kan anlita. Jag är med för att vara en del av återtåget! Att vi får en ny hall är naturligtvis en häftig grej i det hela och gör inte saken sämre. Det ska bli vår borg!

Är div2 ett rimligt mål?

Ja absolut! Nu ska vi bygga för framtiden och lägga en ordentlig plan, men division två är inte bara rimligt utan mer en mellanlandning inför nästkommande division.

Jasså!:)) Vad tror du om framtiden för Återtåget?

Som jag ser det så har vi ett ungt lag som har mycket potential i sig men ännu är en oslipad diamant. Vi har tiden för oss och självklart tar det ett tag att börja avancera upp i seriesystemet, men just därför är det en fördel med ett ungt lag. Nu har vi hunnit en bit in på den här säsongen så vi får se det här som en säsong att bygga upp det lag som nästa år ska stå redo att konkurrera om en division 2 plats. Jag tror faktiskt att det lag vi har idag redan om 3 månader skulle vara redo för division 2 spel. För just nu förbättrar sig laget i ohyggligt rask takt både på träningar och matcher. Får vi in det här spelsystemet som vi börjat bygga så kommer vi vara tuffa att möta för många lag. Får vi bara inför nästa säsong behålla merparten av spelarna och kanske till och med få in några spetsspelare så kommer det bli riktigt roligt!

Det låter mycket intressant, jag får tacka för dina svar och så får vi se vad som händer med Strömsbro IFs herrlag!

Tack själv!

Kommentera här: