Vinst i premiären

IBK Runsten vs. Strömsbro IF 8-12
2017.10.15, Gavlehov, Alfahallen.


Så underbart att vara tillbaka i båset!

 

 
 
 

Att få uppleva killarnas uppladdning, bevittna när lek och entusiasm går över till koncentration. Det är ren magi. Jag var beredd att kliva in själv och köra några ryck….men så blev det inte. Efter blott åtta timmar innebandy tillsammans, lite drygt, klev vi ut för säsongens första match.

 

Period1.
Ett enormt fokuserat Flyers gjorde sig redo för tekning. Tjugo minuter senare stod det 1-7. Hur gick det till? Det var ett okey bolltempo, bra passningar och ett bra positionsspel, vi spelade oss fram till flera bra målchanser. Snudd på identiskt med vår spelhandbok. Vi låg rätt defensivt, där vi lyckades störa Runstens uppspel. Jag tror vi hade 80% bollinnehav… Mats och Claes och jag coachade inte ett pojk-lag, det var nån nivå över det. Killarna vågade verkligen spela ut. Persson-ytan som vi kan döpa den, Daniel klev in fick pass, sköt över…. Fyra gånger innan femte satt i klykan, ett gediget arbete lönar sig. Samtliga spelade på bra nivå.

 

Vi kliver in i andra med lite minde fokus, 1a gick vi på 100%. Nu låg vi på kanske 40…. Vi fick ett långt lag, tappade positioner både def/offensivt. Tappade bollar och tog inte jobbet på allvar. Vilket resulterade i lite utvisningar och frislag emot oss. Alfons i kassen får jobba hårt och sliter för att stoppa skotten, Alfons räddade en straff också. Vi var inte på tårna. Samtidigt kan det vara svårt att behålla nivån mentalt efter 1a periodens resultat. Runsten vinner med 4-2. 

 

 

Under pausen till 3e perioden höjer vi rösten lite grann, vi kommer ut och det är lite bättre fokus. 45% av vår 100 kanske. Det blir lite rörigt i båset, odisciplinerat. Jag som inte känner laget än funderar på hur jag ska nå fram, få kontakt. Vi släpper in 3 mål på ca fem minuter… när man varit borta från båset i nästan fem år så är man ju rostig i coachandet. Jag insåg mina begränsningar, att här måste jag träna, se och lära. Claes och Mats som haft laget i flera år känner ju killarna utan och innan, så jag ställer mig och iakttar dem. Matchen vänder tillbaka till vår fördel, spelarna hittar tillbaka till positionsspelet och vi får igång ett fungerande spel igen. Efter 12minuter får vi powerplay och vi lyckas hänga en kasse, det står 8-12 på tavlan. Och matchen slutar så.


Sammanfattningsvis kan jag tycka att första och sista tio var Strömsbros, resten hade Runsten det mesta. Vi släpper in 4 mål i boxplay, 2mål pga slarv, och två mål där runsten verkligen fick till bra anfall med fart och finess. När vi pratade med Runsten innan matchen fick vi berättat för oss att dom slagit ihop tre lag till den här säsongen. Jag är imponerad av att dom fått till det.


Matchens kung; Oscar Norvall. Verkligen på tårna matchen igenom. Störde uppspel för Runsten, rörlig och spelbar.  Och gör tre mål. Odiskutabelt.


Matchens Foppa; Edwin Flodin kliver ut som nr2 i hörn med en motståndare, tar kampen, hård närkamp och Edwin vinner boll, och sen levererar en passning till medspelare. 7-8 sekunder senare gör vi mål. Peter Forsberg-klass


Matchens kämpe; Oscar Nordvall. Utöver sina tre mål var Oscars positionsspel bäst av alla. 


Flyers vandringspris; Mats gav den till Oscar Nordvall, kommentarer överflödiga. Bra start på säsongen Ogge!


Matchens Polly; Första perioden. Vem kunde tro det?


Flest skott: Oscar Nordvall 6st
Flest täckta skott/uppspel; Isak Martelleur 2, Gabriel Hedlund 2, Oscar Nordval 2.
Bäst +/- ; Gabriel Hedlund +9 -3= +6

 

VI ledare tackar publiken för stödet, personligen fick jag en rysning under Rallarbo-ramsan, det var längesen man hörde den. Nostalgi

 

Kommentera här: